Iluminace, 2013 (roč. 25), číslo 3
Články k tématu
Looking for New Aesthetic Models through Italian-Yugoslavian Film Co-Productions: Lowbrow Neorealism in Sand, Love and Salt
Looking for New Aesthetic Models through Italian-Yugoslavian Film Co-Productions: Lowbrow Neorealism in Sand, Love and Salt
Francesco Di Chiara
Iluminace 2013, 25(3):37-49
Článek ukazuje, jak poválečná koprodukce mezi Jugoslávií a Itálií přispěla k profesionalizaci jugoslávského filmového průmyslu. Na příkladu filmu Františka Čápa Dívka ze saliny ukazuje autor nový pohled na transformaci italského neorealismu do populárního žánru.
USSR and East-central European countries at the Venice international film festival (1946-1953)
Stefano Pisu
Iluminace 2013, 25(3):51-63
Autor odhaluje dosud neprozkoumané historické vztahy mezi kinematografiemi bývalých států socialistického bloku a zemí na Západě. Zkoumá přítomnost a nepřítomnost Sovětského svazu a států pod jeho sférou vlivu na festivalu v Benátkách v letech 1946-1953.
A Wonderful Friendship? Relations between Film and Television Production in the GDR
Thomas Beutelschmidt
Iluminace 2013, 25(3):65-72
Článek nastiňuje vztahy mezi filmovou a televizní produkcí v NDR.
How Many Steps to the Shooting Script? A Political History of Screenwriting
Petr Szczepanik
Iluminace 2013, 25(3):73-98
Článek se zaměřuje na vývoj scénáristické praxe a konvencí v Československu po roce 1945 z hlediska politické historie.
Články
„Případ“. Kontext uvedení filmu O slavnosti a hostech do distribuce
"Case". The Context of the Release of the Party and the Guests
Jan Bernard
Iluminace 2013, 25(3):5-34
Rozsáhlá studie zkoumá podrobně dvouletou cestu filmu Jana Němce a Ester Krumbachové O slavnosti a hostech na plátna kin a současně analyzuje celkové kulturní a politické pozadí československé společnosti druhé poloviny 60. let 20. stol.
Rozhovory
On the Ethnography of Media Production. An Interview with Georgina Born
Petr Szczepanik
Iluminace 2013, 25(3):99-119
Rozhovor s britskou antropoložkou a etnografkou médií Georginou Born o její etnografické metodě.
Obzor
Už zase rámují filmy (Julia Noordegraaf - Cosetta G. Saba - Barbara Le Maître - Vinzenz Hediger /eds./, Preserving and Exhibiting Media Art)
They Frame Films Again (Julia Noordegraaf - Cosetta G. Saba - Barbara Le Maître - Vinzenz Hediger /eds./, Preserving and Exhibiting Media Art)
Matěj Strnad
Iluminace 2013, 25(3):137-141
Recenze publikace Preserving and Exhibiting Media Art.
Cesty Dona Quijota epopejí reprezentace (Veronika Veberová - Petr A. Bílek - Vladimír Papoušek - David Skalický /eds./, Jazyky reprezentace)
Journeys of Don Quixote through the Epopee of Representation (Veronika Veberová - Petr A. Bílek - Vladimír Papoušek - David Skalický /eds./, Jazyky reprezentace)
Michal Kříž
Iluminace 2013, 25(3):142-146
Recenze publikace Jazyky reprezentace.
Hlasy z praxe
Jak změřit distribuci
How to Measure the Distribution
Přemysl Martinek
Iluminace 2013, 25(3):121-124
Autor shrnuje a analyzuje současnou situaci kolem filmové distribuce na českém filmovém trhu.
Ad fontes
Spolek Filmové studio (1921) 1936-1940 (1943)
Association Filmové studio (1921) 1936-1940 (1943)
Lucie Hurtová
Iluminace 2013, 25(3):128-131
Podrobná informace o založení, činnosti a transformacích spolku Filmové studio (FS) od r. 1934 do r. 1941, kdy byla zřízena vrcholná veřejnoprávní organizace filmového oboru na území Protektorátu Čechy a Morava s názvem Českomoravské filmové ústředí (ČMFÚ).
Julien Duvivier - aktualizovaný pohled
Julien Duvivier - Updated View
Briana Čechová
Iluminace 2013, 25(3):132-136
Biofilmografie Juliena Duviviera, podrobná analýza jeho tvorby a nový pohled na ni.
Výročí 70 let NFA
Recono. Impregnuje - regeneruje
Recono. Impregantes - Regenerates
Lucie Česálková
Iluminace 2013, 25(3):125-127
Autorka na příkladu firmy Recono dokazuje, že opravovat filmové kopie poškozené mechanickým opotřebením během projekce i dalšími atmosférickými či chemickými vlivy bylo běžné již od 20. let minulého století.
Příloha
Infrastruktura filmové produkce v českých zemích před rokem 1945
Infrastructure of Film Production in the Czech Lands before 1945
Michal Večeřa
Iluminace 2013, 25(3):147-151
Hlavní body a cíle disertační práce Infrastruktura filmové produkce v českých zemích před rokem 1945.