Iluminace, 2013 (roč. 25), číslo 3


Články k tématu

Looking for New Aesthetic Models through Italian-Yugoslavian Film Co-Productions: Lowbrow Neorealism in Sand, Love and Salt

Looking for New Aesthetic Models through Italian-Yugoslavian Film Co-Productions: Lowbrow Neorealism in Sand, Love and Salt

Francesco Di Chiara

Iluminace 2013, 25(3):37-49  

Článek ukazuje, jak poválečná koprodukce mezi Jugoslávií a Itálií přispěla k profesionalizaci jugoslávského filmového průmyslu. Na příkladu filmu Františka Čápa Dívka ze saliny ukazuje autor nový pohled na transformaci italského neorealismu do populárního žánru.

USSR and East-central European countries at the Venice international film festival (1946-1953)

Stefano Pisu

Iluminace 2013, 25(3):51-63  

Autor odhaluje dosud neprozkoumané historické vztahy mezi kinematografiemi bývalých států socialistického bloku a zemí na Západě. Zkoumá přítomnost a nepřítomnost Sovětského svazu a států pod jeho sférou vlivu na festivalu v Benátkách v letech 1946-1953.

A Wonderful Friendship? Relations between Film and Television Production in the GDR

Thomas Beutelschmidt

Iluminace 2013, 25(3):65-72  

Článek nastiňuje vztahy mezi filmovou a televizní produkcí v NDR.

How Many Steps to the Shooting Script? A Political History of Screenwriting

Petr Szczepanik

Iluminace 2013, 25(3):73-98  

Článek se zaměřuje na vývoj scénáristické praxe a konvencí v Československu po roce 1945 z hlediska politické historie.

Články

Případ“. Kontext uvedení filmu O slavnosti a hostech do distribuce

"Case". The Context of the Release of the Party and the Guests

Jan Bernard

Iluminace 2013, 25(3):5-34  

Rozsáhlá studie zkoumá podrobně dvouletou cestu filmu Jana Němce a Ester Krumbachové O slavnosti a hostech na plátna kin a současně analyzuje celkové kulturní a politické pozadí československé společnosti druhé poloviny 60. let 20. stol.

Rozhovory

On the Ethnography of Media Production. An Interview with Georgina Born

Petr Szczepanik

Iluminace 2013, 25(3):99-119  

Rozhovor s britskou antropoložkou a etnografkou médií Georginou Born o její etnografické metodě.

Obzor

Už zase rámují filmy (Julia Noordegraaf - Cosetta G. Saba - Barbara Le Maître - Vinzenz Hediger /eds./, Preserving and Exhibiting Media Art)

They Frame Films Again (Julia Noordegraaf - Cosetta G. Saba - Barbara Le Maître - Vinzenz Hediger /eds./, Preserving and Exhibiting Media Art)

Matěj Strnad

Iluminace 2013, 25(3):137-141  

Recenze publikace Preserving and Exhibiting Media Art.

Cesty Dona Quijota epopejí reprezentace (Veronika Veberová - Petr A. Bílek - Vladimír Papoušek - David Skalický /eds./, Jazyky reprezentace)

Journeys of Don Quixote through the Epopee of Representation (Veronika Veberová - Petr A. Bílek - Vladimír Papoušek - David Skalický /eds./, Jazyky reprezentace)

Michal Kříž

Iluminace 2013, 25(3):142-146  

Recenze publikace Jazyky reprezentace.

Hlasy z praxe

Jak změřit distribuci

How to Measure the Distribution

Přemysl Martinek

Iluminace 2013, 25(3):121-124  

Autor shrnuje a analyzuje současnou situaci kolem filmové distribuce na českém filmovém trhu.

Ad fontes

Spolek Filmové studio (1921) 1936-1940 (1943)

Association Filmové studio (1921) 1936-1940 (1943)

Lucie Hurtová

Iluminace 2013, 25(3):128-131  

Podrobná informace o založení, činnosti a transformacích spolku Filmové studio (FS) od r. 1934 do r. 1941, kdy byla zřízena vrcholná veřejnoprávní organizace filmového oboru na území Protektorátu Čechy a Morava s názvem Českomoravské filmové ústředí (ČMFÚ).

Julien Duvivier - aktualizovaný pohled

Julien Duvivier - Updated View

Briana Čechová

Iluminace 2013, 25(3):132-136  

Biofilmografie Juliena Duviviera, podrobná analýza jeho tvorby a nový pohled na ni.

Výročí 70 let NFA

Recono. Impregnuje - regeneruje

Recono. Impregantes - Regenerates

Lucie Česálková

Iluminace 2013, 25(3):125-127  

Autorka na příkladu firmy Recono dokazuje, že opravovat filmové kopie poškozené mechanickým opotřebením během projekce i dalšími atmosférickými či chemickými vlivy bylo běžné již od 20. let minulého století.

Příloha

Infrastruktura filmové produkce v českých zemích před rokem 1945

Infrastructure of Film Production in the Czech Lands before 1945

Michal Večeřa

Iluminace 2013, 25(3):147-151  

Hlavní body a cíle disertační práce Infrastruktura filmové produkce v českých zemích před rokem 1945.