Iluminace, 2021 (roč. 33), číslo 1
Články
Curation of a Personalized Video on Demand Service. A Longitudinal Study of the Danish Public Service Broadcaster DR
Julie Münter Lassen, Jannick Kirk Sørensen
Iluminace 2021, 33(1):5-33 | DOI: 10.58193/ilu.1693 
Národní veřejnoprávní vysílací společnosti se ve svém programovém portfoliu velmi liší od globálních streamovacích služeb. Veřejnoprávní média mají své poslání a některé velmi specifické povinnosti, např. propagovat národní kulturu. Odklonem od tradičního vysílání zaměřeného na kanály se však veřejnoprávní média nyní stávají také populárními streamovacími službami. Na příkladu dánské veřejnoprávní organizace DR analyzujeme napětí při přechodu od kanálů přes video na vyžádání k personalizovaným doporučením.
A Popular Post-Yugoslav Cinema: Does it Exist and Why (Not)?
Petar Mitrić, Tamara Kolarić
Iluminace 2021, 33(1):35-62 | DOI: 10.58193/ilu.1694 
Budování divácké obce je v současné době nejnáročnějším úkolem pro národní filmové průmysly v Evropě. Tento článek se zabývá touto výzvou se zaměřením na konkrétní evropský region – postjugoslávský. Po rozpadu Jugoslávie byl velký společný filmový trh, který pravidelně produkoval velmi úspěšné filmy, nahrazen sedmi národními kinematografiemi. Z hlediska průmyslu fungují tyto kinematografie ve velmi odlišném kontextu než v bývalé Jugoslávii, včetně neexistence integrované filmové politiky, roztříštěných území a diváků. Přesto se řadě postjugoslávských filmů podařilo oslovit významné národní a/nebo regionální publikum. Na základě konceptů nízké,...
In Poland, That Is To Say Nowhere. Ubu roi in the Czech and Polish Film Versions
Petr Mareš
Iluminace 2021, 33(1):63-76 | DOI: 10.58193/ilu.1695 
Tento článek obsahuje analýzu a srovnání dvou filmových adaptací hry Ubu roi od Alfreda Jarryho, které vznikly ve střední Evropě po pádu komunismu v roce 1989 – jedna byla natočena v České republice (Král Ubu, F. A. Brabec, 1996), druhá v Polsku (Ubu Król, Piotr Szulkin, 2003). Článek zkoumá motivy, které vedly k těmto adaptacím, a to, jak se odrážejí v jejich struktuře a sémantice. Jedním z podnětů byla zřejmě významná recepce Jarryho díla v obou kulturách v předchozích desetiletích. Kromě toho měl zdroj potenciál stát se vhodným základem pro metaforické vyjádření aktuálních politických a sociálních problémů i pro postmoderní přepracování a...
Ladislav Rychman: transmediální cesta ke Starcům na chmelu
Ladislav Rychman: The Transmedia Way to The Hop-Pickers
Miroslava Papežová
Iluminace 2021, 33(1):77-102 | DOI: 10.58193/ilu.1696 
This study explains the early career of the Czech film director Ladislav Rychman including forming his professional orientation, creative approach and features. Dealing with the transmedia directors concept, it analyses the Ladislav Rychman's way to making the first film musical in Czechoslovakia - The Hop-Pickers from 1964. Working on short and documentary films, advertising films, television entertainment shows and formats, music films and film musicals, polyecran projects, Ladislav Rychman transposed his creative know-how between culture industries, media and formats simultaneously during his longlasting career. The aim of the study is to reveal...
Česká hudební amatérská a poloprofesionální audiovizuální tvorba na počátku 21. století
Czech Amateur and Semi-professional Music Audiovisual Production at the Beginning of the 21st Century
Martin Zelený, Michal Straka
Iluminace 2021, 33(1):103-131 | DOI: 10.58193/ilu.1697 
Předložený článek se zaměřuje na audiovizuální produkci českých amatérských a poloprofesionálních hudebníků na počátku 21. století. Studie obsahuje kvantitativní analýzu dat týkajících se vývoje objemu a žánrové struktury audiovizuální produkce v letech 2009 až 2018. Hlavní část studie vychází z řady hloubkových rozhovorů s poloprofesionálními a profesionálními producenty audiovizuálního obsahu, kteří se podělili o svůj názor na vývoj hudebního videa v každé ze šesti hudebních žánrových kategorií (Elektronika, Hip-hop / R&B, Jazz / Blues / Klasika, Metal / HC, Pop / Rock / Punk a World music / Ethno / Folk). Studie odhaluje dlouhodobou synergii...
Recenze
Kino jako problém: Invence a inovace v dějinách kinematografie (Benoît Turquety, Inventing Cinema: Machines, Gestures and Media History)
Cinema as a Problem: Inventions and Innovations in the History of Cinema (Benoît Turquety, Inventing Cinema: Machines, Gestures and Media History)
Ondřej Belica
Iluminace 2021, 33(1):133-140 | DOI: 10.58193/ilu.1698 
Recenze knihy Benoît Turquety, Inventing Cinema: Machines, Gestures and Media History
Revisiting the Canon of Sound Theory (Michel Chion, Audio-Vision: Sound on Screen)
Sara Pinheiro
Iluminace 2021, 33(1):141-147 | DOI: 10.58193/ilu.1699 
Recenze knihy Michel Chion, Audio-Vision: Sound on Screen
