Iluminace 2021, 33(2):27-57 | DOI: 10.58193/ilu.1701
Eldorádem zrádců. Nerealizovaný produkční cyklus a kulturněpolitické kolize poválečné československé kinematografie
- Univerzita Karlova
Klíčová slova: nerealizovaný produkční cyklus, zestátněná kinematografie, žánrová teorie
El Dorado of Traitors. Unrealized Production Cycle and Cultural-Political Collisions of Post-War Czechoslovak Cinema
This paper provides a view of the genre phenomena from an atypical perspective: It attempts to capture and functionally explain the production cycles in their unrealized form. The paper follows a thematically coherent group of films during a specific limited period, which were considered but not finally produced and to which certain material traces have been preserved. The existence and analytical extraction of these existing traces - made on the example of the stimuli of genetic criticism - will make it possible to look into the history in its unseen and discontinuous form. The idea laid out at the beginning of the study is that the fact that something did not happen in the end - it was either inactive, forbidden or it hit a "dead end" - also says a lot and provides invaluable information about the ultimately active, permissible and dominant. The study tests this hypothesis on a specific production system of the Czechoslovak nationalized cinema, specifically in the first half of the 1950s. The so-called state-socialist mode of production posed significant obstacles to the development of production cycles during this period, but it also encouraged internal work on unrealized production cycles. The case study of the unrealized production cycle of the second center will then present a coherent group of existing screenwriting formats. However, not a single film from this group was created in the end, even though the materials about the so-called second center were then officially preferred. The fact that these films were not realized can be explained precisely by a careful intersection of the theory of production cycles, the history of production culture (state-socialist mode of production) and genetic criticism.
Keywords: genre theory, nationalized cinema, unrealized production cycle
Zveřejněno: 1. červen 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Altman, Rick. Film/Genre (London: British Film Institute, 1999).
Přejít k původnímu zdroji...
- Blažejovský, Jaromír. "Trezor a jeho děti: Poznámky k zakázaným filmům v socialistických kinematografiích", Iluminace 23, č. 3 (2010), 8-27.
- Blažek, Petr. "'Při natáčení filmů o procesech je třeba opatrnosti': Příprava, natáčení a uložení filmového záznamu soudního procesu 'Milada Horáková a spol.'", in Film a dějiny 2: Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla, ed. Petr Kopal (Praha: Casablanca - Ústav pro studium totalitních režimů, 2009), 201-213.
- Bordwell, David. Poetics of Cinema (New York - London: Routledge, 2008).
- Černík, Jan. "Scenáristika a Hlavní správa tiskového dohledu v Československu", Iluminace 29, č. 1 (2017), 29-49.
Přejít k původnímu zdroji...
- Česálková, Lucie. "Úvod: K (ne)užitečnosti českého krátkého filmu 50. let", in Film - náš pomocník: Studie o (ne)užitečnosti českého krátkého filmu 50. let, ed. Lucie Česálková (Praha - Brno: Národní filmový archiv - Masarykova univerzita, 2015).
- Česálková, Lucie - Pavel Skopal. "Brno z pohledu tzv. nové historie kinematografie", in Filmové Brno: Dějiny lokální filmové kultury, eds. Lucie Česálková - Pavel Skopal (Praha: Národní filmový archiv, 2016), 7-19.
- Deppman, Jed - Daniel Ferrer - Michael Groden, eds. Genetic Criticism: Texts and Avant-textes (Philadephia: University of Pennsylvania Press, 2004).
- Doles, Steven. "Black Film Writing: The 1949-1950 'Race Problem' Cycle and the African American Press", in Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots: Multiplicities in Film and Television, eds. Amanda Ann Klein - R. Barton Palmer (Austin: University of Texas Press, 2016), 80-95.
Přejít k původnímu zdroji...
- Drašner, František. Číhošťský zázrak: Zpráva o P. Josefu Toufarovi (Praha: Libri, 2002).
- Eisman, Šimon. Film a kulturní politika: Společenské kontexty zestátněné kinematografie: 1945-1952 (Praha: Univerzita Karlova - Filozofická fakulta, 1999).
- Grindon, Leger. Knockout: The Boxer and Boxing in American Cinema (Jackson: University Press of Mississippi, 2011).
Přejít k původnímu zdroji...
- Grindon, Leger. "Cycles and Clusters: The Shape of Film Genre History", in Film Genre Reader IV, ed. Barry Keith Grant (Austin: University of Texas Press, 2012), 42-59.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hasan, Petr. "Filmová rada (1948) 1949-1955", Iluminace 28, č. 1 (2016), 166-169.
- Heffernan, Nick. "Slum Plays, Salvation Stories, and Crook Pictures: The Gangster Regeneration Cycle and the Prehistory of the Gangster Genre", Film History 29, č. 2 (2017), 32-65.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kaplan, Karel. Zpráva o zavraždění generálního tajemníka (Praha: Mladá fronta, 1992).
- Kaplan, Karel - Pavel Paleček. Komunistický režim a politické procesy v Československu (Brno: Barrister & Principal, 2001).
- Kaplan, Karel. StB o sobě: Výpověď vyšetřovatele Bohumila Doubka (Praha: Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu PČR, 2002).
- "Když historikům došlo, co objevili, přeběhla jim po zádech husí kůže, říká ředitel NFA o filmech z procesů z 50. let", Seznam Zprávy, 22. 3. 2018, cit. 9. 9. 2021, https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kdyz-historikum-doslo-co-objevili-prebehla-jim-po-zadech-husi-kuze-rika-reditel-nfa-o-filmech-z-procesu-z-50-let-44069.
- Klein, Amanda Ann. American Film Cycles: Reframing Genres, Screening Social Problems, and Defining Subcultures (Austin: University of Texas Press, 2011).
Přejít k původnímu zdroji...
- Klein, Amanda Ann - R. Barton Palmer, eds. Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots: Multiplicities in Film and Television (Austin: University of Texas Press, 2016).
Přejít k původnímu zdroji...
- Klein, Amanda Ann - R. Barton Palmer. "Introduction", in Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots: Multiplicities in Film and Television, eds. Amanda Ann Klein - R. Barton Palmer (Austin: University of Texas Press, 2016), 1-20.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klimeš, Ivan. "Za vizí centrálního řízení filmové tvorby: (Úvod k edici)", Iluminace 12, č. 4 (2000), 135-139.
- Klimeš, Ivan. "Kinematografie v rukou státu (1945-1959)", in Český filmový plakát 20. století, ed. Marta Sylvestrová (Brno: Městská galerie, 2004), 86-94.
- Knapík, Jiří. "Filmová aféra L. P. 1949", Iluminace 12, č. 4 (2000), 97-119.
- Knapík, Jiří. Kdo byl kdo v naší kulturní politice 1948-1953 (Praha: Libri, 2002).
- Knapík, Jiří. Únor a kultura: Sovětizace české kultury 1948-1950 (Praha: Libri, 2004).
- Knapík, Jiří. V zajetí moci: Kulturní politika, její systém a aktéři 1948-1956 (Praha: Libri, 2006).
- Königsmarková, Jana. Křídla zamrzlá v ledu bez obav zvedněme: Proměna recepce básnické tvorby Konstantina Biebla na přelomu 40. a 50. let (Plzeň: Západočeská univerzita, 2018).
- Košťál, Karel. Svědectví plukovníka: Fakta o politických procesech pohledem bývalého náměstka ministra vnitra (Praha: Orego, 2003).
- Košťál, Karel. Pravda o procesu s Rudolfem Slánským a jeho společníky: Kritické výhrady k "Výpovědi" B. Doubka a k Historikům 92, dodatek ke knížce Svědectví plukovníka, OREGO, 2003 (Praha: Orego, 2009).
- Kupková, Marika. "Nejistá převaha: Pozice literátů v české kinematografii druhé poloviny 40. let", Iluminace 26, č. 2 (2014), 57-74.
- Kusák, Alexej. Kultura a politika v Československu: 1945-1956 (Praha: Torst, 1998).
- Láníček, Jan - Stuart Liebman. "A Closer Look at Alfred Radok's Film Distant Journey", Holocaust and Genocide Studies 30, č. 1 (2016), 53-80.
Přejít k původnímu zdroji...
- Macek, Václav - Jelena Paštéková. Dejiny slovenskej kinematografie (Bratislava: Osveta, 1997).
- Madsen, Deborah. Rereading Allegory: A Narrative Approach to Genre (New York: St. Martin's Press, 1994).
- Martin, Adrian. Mysteries of Cinema: Reflections on Film Theory, History and Culture 1982-2016 (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018).
Přejít k původnímu zdroji...
- Mittell, Jason. Genre and Television: From Cop Shows to Cartoons in American Culture (New York - London: Routledge, 2004).
Přejít k původnímu zdroji...
- Neale, Steve. Genre and Hollywood (London - New York: Routledge, 2000).
- Neale, Steve, ed. Genre and Contemporary Hollywood (London: British Film Institute, 2002).
Přejít k původnímu zdroji...
- Nezval, Vítězslav - Konstantin Biebl. Bojím se jít domů, že uvidím kožené kabáty na schodech: Zápisky Vítězslava Nezvala a jiné dokumenty k smrti Konstantina Biebla (Olomouc: Burian a Tichák, 2011).
- Nowell, Richard. Blood Money: A History of the First Teen Slasher Film Cycle (New York - London: Continuum, 2011).
Přejít k původnímu zdroji...
- Nowell, Richard. "Hollywood Don't Skate: US Production Trends, Industry Analysis, and the Roller Disco Movie", New Review of Film and Television Studies 11, č. 1 (2013), 73-91.
Přejít k původnímu zdroji...
- Price, Steven. "Script Development and Academic Research", Journal of Screenwriting 8, č. 3 (2017), 319-333.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schmarc, Vít. Země lyr a ocele: Subjekty, ideologie, modely, mýty a rituály v kultuře českého stalinismu (Praha: Academia, 2017).
- Skopal, Pavel. "Filmy z nouze: Způsoby rámcování filmových projekcí a divácké zkušenosti v období stalinismu", Iluminace 21, č. 3 (2009), 71-90.
- Skupa, Lukáš. Vadí - nevadí: Česká filmová cenzura v 60. letech (Praha: Národní filmový archiv, 2016).
- Staiger, Janet. "Hybrid or Inbred: The Purity Hypothesis and Hollywood Genre History", in Film Genre Reader III, ed. Barry Keith Grant (Austin: University of Texas Press, 2003), 185-199.
- Stanfield, Peter. Horse Opera: The Strange History of the 1930s Singing Cowboy (Urbana: University of Illinois Press, 2002).
- Stanfield, Peter. Cool and the Crazy: Pop Fifties Cinema (New Brunswick - New Jersey - London: Rutgers University Press, 2015).
- Stanfield, Peter. Hoodlum Movies: Seriality and the Outlaw Biker Film Cycle, 1966-1972 (New Brunswick - New Jersey - London: Rutgers University Press, 2018).
Přejít k původnímu zdroji...
- Szczepanik, Petr. "Úvod: Nová filmová historie, kulturní dějiny a archeologie médií", in Nová filmová historie: Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury, ed. Petr Szczepanik (Praha: Herrmann & synové, 2004), 9-41.
- Szczepanik, Petr. Továrna Barrandov: Svět filmařů a politická moc: 1945-1970 (Praha: Národní filmový archiv, 2016).
- Szczepanik, Petr. "Postwar Czechoslovak Comedy: The Autonomisation of Parody, and Lemonade Joe (1964)", in Popular Cinemas in East Central Europe: Film Cultures and Histories, eds. Dorota Ostrowska - Francesco Pittasio - Zsuzsanna Varga (London - New York: I. B. Tauris, 2017), 102-119.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šefraná, Věra Adina. Česká filmová dramaturgie pod dohledem ideologie 1945-1955 (Olomouc: Univerzita Palackého - Filozofická fakulta, 2012).
- Trnka, Jan. "Dobrý scenárista Josef Neuberg: Procesy psaní a vývoje scénáře v české kinematografii 1919-1965" (Disertační práce, Brno: Masarykova univerzita - Filozofická fakulta, 2018).
- Tudor, Andrew. "Genre", in Film Genre Reader III, ed. Barry Keith Grant (Austin: University of Texas Press, 2003), 3-11.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.