Iluminace, 2006 (roč. 18), číslo 4


Články

Za novou ekonomii médií

Toward a New Media Economics

Douglas Gomery

Iluminace 2006, 18(4):5-16  

Autor vyvrací některé mýty z dějin amerického filmového průmyslu a opravuje tím i pohled některých badatelů na Hollywood jako průmysl. Na základě těchto poznatů se snaží o prozkoumání nejen finanční stránky amerického filmového průmyslu, např. financování ze strany Wall Street, ale i struktury průmyslu, chování korporací a také výkonnosti (performance).

Ohlašování zboží, získávání zákazníků a vyjadřování ideálů. Úvahy o dějinách a teorii filmové reklamy

Announcing Wares, Winning Patrons, Voicing Ideals: Thinking about the History and the Theory of Film Advertising

Janet Staiger

Iluminace 2006, 18(4):17-47  

Studie současných hollywoodských reklamních praktik, filmové reklamní strategie a náčrt ekonomie výroby filmové reklamy. V jednotlivých kapitolách se autorka zabývá rozvojem standardních postupů pomáhajících spotřebiteli identifikovat produkt, výběrem médií a rysu produktu, využitím nepřímých metod oslovení, celonárodní reklamou, standardizací a kontrolou reklamních a marketingových kampaní, cílovými skupinami a recepcí reklamy.

Marketingové strategie ve filmovém průmyslu z hlediska jejich využití ve francouzské kinematografii

Marketing and Strategies of Film Industry in Terms of Their Use in French Cinema

Laurent Creton

Iluminace 2006, 18(4):49-68  

Studie se zabývá vývojem filmového průmyslu ve Francii a podnikatelské a reklamní logiky od jeho počátků po současnost. Rozebírá nakolik se zásady a nástroje marketingu uplatňují ve službách francouzského filmového průmyslu a na závěr nabízí několik strategických úvah a perspektiv.

Filmový obchod v USA a Velké Británii ve třicátých letech 20. století

Film Business in the United States and Britain during the 1930s

John Sedgwick

Iluminace 2006, 18(4):69-104  

Článek se zabývá fungováním filmového průmyslu v USA a Velké Británii ve třicátých letech 20. století se zaměřením na schéma obchodních vztahů mezi firmami na obou zemí. Zvláštní důraz se klade na asymetrii fungování britských a amerických filmových výrobců, zejména na neschopnost britského filmového průmyslu docílit dlouhodobé úspěšnosti v USA.

Staré a Nové. Dějiny DVD jako dějiny diferenciace

Old and New: A History of DVD as a History of Differentiation

Pavel Skopal

Iluminace 2006, 18(4):105-124  

Text sleduje krátké dějiny DVD jako formátu pro distribuci hollywoodských filmů a zaměřuje se na fungování DVD coby prostředku diferenciace produktu. Autor sleduje, jak se ustavovaly praktiky odlišující DVD od uvádění filmů v kině, na videokazetách, laserdiscích či v televizi.

Pravda symptómov. Postavy vo filmoch Stanislava Barabáša a Martina Hollého

The Truth of Symptoms: Characters in the Films of Stanislav Barabáš and Martin Hollý

Jana Dudková

Iluminace 2006, 18(4):125-136  

Příspěvek sleduje dvě základní myšlenky: na jedné straně se soustřeďuje na symptomy postav, popřípadě jejich interpretaci hercem, na druhé straně se zabývá změnami, které oddělují celkový koncept postavy ve filmech prvé poloviny šedesátých let od konceptů z padesátých let, zvláště ve snímcích režisérů Stanislava Barabáše a Martina Hollého.

Edice a materiály

Ekonomické pozadí podnikání bratrů Havlových ve třicátých letech 20. století. Miloš a Václav Havlovi a firma Bratří Havlové Praha-Lucerna (dokumenty)

Economic Background of the Enterprise of Havel Brothers in 1930s

Ivan Jakubec, Ivan Klimeš

Iluminace 2006, 18(4):155-157  

Úvod k dokumentům Miloš a Václav Havlovi a firma Bratří Havlové Praha - Lucerna. Rozbor jejich podnikatelské činnosti v oblasti filmového průmyslu a archeografický úvod Ivana Klimeše.

Miloš a Václav Havlovi a firma Bratří Havlové Praha - Lucerna (dokumenty)

Miloš a Václav Havel, and the Firm Bratří Havlové Praha-Lucerna (documents)

Ivan Jakubec

Iluminace 2006, 18(4):158-168  

Dokumenty z let 1930-1938 se týkají podnikání bratrů Miloše a Václava Havlových v oblasti filmu a jejich firmy Bratří Havlové Praha-Lucerna.

Rozhovory

Filmové dějiny prizmatem popularity. Rozhovor s Johnem Sedgwickem

The Film History in Terms of Popularity. An Interview with John Sedgwick

Petr Szczepanik

Iluminace 2006, 18(4):137-144  

Rozhovor s předním americkým filmovým teoretikem, historikem a publicistou Johnem Sedgwickem o jeho výzkumech a publikační činnosti.

Aktivní dokumentace zaznamenává život díla. Rozhovor s Alainem Depocasem

Active Documentation Records the Life of Work. An Interview with Alain Depocas

Luděk Janda

Iluminace 2006, 18(4):145-153  

Rozhovor s kanadským historikem umění a publicistou Alainem Depocasem o činnosti Dokumentačního a výzkumného střediska a Nadace Daniela Langloise v kanadském Montrealu.

Obzor

Český film v exilu

Czech Cinema in Exile

Jan Uhde

Iluminace 2006, 18(4):169-171  

Recenze publikace Český film v exilu: kapitoly z dějin po roce 1968.

Čeští filmaři v exilu (Jiří Voráč: Český film v exilu: kapitoly z dějin po roce 1968)

Czech Filmmakers in Exile

Ivan Klimeš

Iluminace 2006, 18(4):172  

Recenze publikace Jiřího Voráče Český film v exilu: kapitoly z dějin po roce 1968.

Imperativy Andreje Tarkovského (Andrej A. Tarkovskij: Krása je symbolem pravdy)

Andrej Tarkovsky's Imperatives

Briana Čechová

Iluminace 2006, 18(4):173-175  

Recenze publikace Andreje Tarkovského: Krása je symbolem pravdy.

Příloha

Počátky širokoúhlých systémů v české kinematografii

The Beginnings of Widescreen Formats in the Czech Cinematography

Anna Batistová

Iluminace 2006, 18(4):177-180  

Nástin obsahu disertační práce Počátky širokoúhlých systémů v české kinematografii ukazuje, že se autorka věnuje nejen třem hlavním složkám kinematografie, tj. výrobě, distribuci a předvádění, ale zabývá se i reflexí nových kinematografických formátů ve filmovém i nefilmovém tisku.

Spiritualita ve filmu

The Spirituality in Film

Jaromír Blažejovský

Iluminace 2006, 18(4):181-182  

Článek vymezuje hlavní myšlenky disertační práce Spiritualita ve filmu a její účel a definuje základní odborné termíny: duchovní film, náboženský film a spirituální film, který dosahuje duchovního účinku výrazovými prostředky.