Iluminace, 2009 (roč. 21), číslo 3
Editorial
Filmové představení v kině a mimo ně
Film performances in and outside the cinema
Anna Batistová
Iluminace 2009, 21(3):41-42
Stručný úvod k bloku článků na téma Filmové představení v kině a mimo ně. Krátké charakteristiky jednotlivých příspěvků.
Články k tématu
Mimo prostor kina: Kino pod širým nebem
Outside the Space of FIlm Theater. Cinema in the Open Air
Elena Mosconi, Maria Francesca Pireddda
Iluminace 2009, 21(3):43-55
Autorky se zabývají filmovými projekcemi pod širým nebem v Itálii v první polovině 20. století. Příspěvek je součástí projektu "Technika filmu. Technika ve filmu" a byl uveřejněn v jedné z deseti publikací věnované zvykům a prostředím spojeným s filmovým představením. Autorky vycházejí z analýzy uváděcích a propagačních strategií, míst výskytu a konkrétní podoby parků, dvorů, kaváren, zahrad a arén, které hostily filmové projekce. V závěru autorky konstatují, že právě místa svou strukturou nejméně podobná tradičnímu kinu nabízejí nejsilnější příklady ustálených způsobů chování spojených s návštěvou filmového představení.
Dobývání "zlatých dolů". Obměna vlastníků kinematografických licencí v Brně, 1920-1926
Conquesting "the Goldmines". The Alteration of the Cinema Licenses Owners in Brno, 1920-1926
Lukáš Skupa
Iluminace 2009, 21(3):57-70
Autor se zabývá institucionálním pozadím fungování kin v meziválečném Československu. Případová studie o brněnských kinech zkoumá změny v udělování licencí k provozu kinematografických představení ve 20. letech minulého století. Sleduje přitom ekonomické a kulturní motivace přeměny a hodnotí její úspěšnost.
Filmy z nouze. Způsoby rámcování filmových projekcí a divácké zkušenosti v období stalinismu
Films out of Necessity. The Means of Framing Film Screenings and Spectatorial Experiences in the Stalinist Era
Pavel Skopal
Iluminace 2009, 21(3):71-92
Autor se věnuje praktikám uvádění starších českých filmů nově vybavených úvodním textem a tzv. rozšířených programů, tj. připojování středometrážních dokumentů k celovečernímu filmu na počátku 50. let. Tyto postupy podle něj svědčí o rozporu mezi dvěma způsoby chápání kina v poválečné kulturní politice - kina jako místa vzdělávání či výchovy a kina jako místa zábavy.
Projekce artových filmů v multikinech. Poznámky k programům kin Palace Cinemas Nový Smíchov a Village Cinemas Anděl
Screenings of Art House Films in Multiplexes. Notes on the Programs of Palace Cinemas Nový Smíchov and Village Cinemas Anděl
Jan Hanzlík
Iluminace 2009, 21(3):93-105
Autor rozebírá programovou nabídku dvou pražských multikin v r. 2008 a soustřeďuje se na představení, která tato kina nabízejí jako "artová". Ve svém příspěvku potrvzuje některé představy a předpoklady, které o tomto prostoru uvádění máme, a jiné vyvrací.
Články
Praha není žádný Minsk. Proces výběru hollywoodských filmů pro československý trh po druhé světové válce
Prague Ain't No Minsk. Selecting Hollywood Films for Czechoslovakia, 1945-1946
Jindřiška Bláhová
Iluminace 2009, 21(3):5-40
Studie se zabývá otázkou výběru hollywoodských filmů pro československý trh ze strany MPEA (Motion Picture Export Association) v poválečném období let 1945 a 1946. Vnímá ekonomickou dimenzi výběru filmů jako dominující a nadřazenou nezanedbatelné dimenzi ideologické. Text čerpá z dokumentů Státního departmentu, memorand MPEA, dokumentů OWI, československého ministerstva zahraničí a ministerstva informací a seznamu 140 celovečerních hollywoodských MPEA, sestaveného na základě smlouvy mezi MPEA a Československem v zastoupení Čefis (Československá filmová společnost). Studie se zaměřuje na tři základní okruhy: obecné mechanismy výběru, dále kritéria výběru,...
Edice a materiály
Tento film je nebezpečný
This Film is Dangerous
Anna Batistová
Iluminace 2009, 21(3):118-120
Krátký článek uvádí do problematiky nebezpečí požáru v místech, kde se pracuje s kinematografickým materiálem v souvislosti s použitím podkladu z nitrátu celulózy. Tento podklad kinematografického filmu se používal ve světě do konce 50. let 20. století, u nás do r. 1961. V audiovizuálních archivech po celém světě se s ním můžeme setkat ještě dnes. Od r. 1945 zabezpečoval oblast prevence proti požáru Filmový technický sbor (FITES).
Hořlavý film
Flammable film
Anna Batistová
Iluminace 2009, 21(3):121-128
Materiál byl určen promítačům v poválečném Československu a měl je informovat o nebezpečí požáru v kině a způsobech, jak mu předcházet.
Rozhovory
Putovní kina rodiny Kludských a projekce na vesnici v protektorátním období. Rozhovor s Editou Štanclovou-Kludskou
Screenings by the Kludsky Family of Traveling Exhibitors and Village Screenings in the German Protectorate. Interview with Edita Štanclová-Kludská
Pavel Skopal
Iluminace 2009, 21(3):107-111
Rozhovor s Editou Štanclovou-Kludskou nabízí náhled do praxe putovního uvádění filmů na území Protektorátu Čechy a Morava.
Technika filmu. Technika ve filmu. Rozhovor s Francescem Casettim
Cinema Technology. Technology in Film. Interview with Francesco Casetti
Anna Batistová
Iluminace 2009, 21(3):112-117
Rozhovor s italským filmovým kritikem a teoretikem Francescem Casettim je věnován projektu "Technika filmu. Technika ve filmu" a informuje o nejnovější Casettiho publikaci, jež zkoumá procesy, kterými film formuje pohled na okolní svět.
Obzor
Německé průvodce po teoriích filmu (Thomas Elsaesser - Malte Hagener: Filmtheorie zur Einführung; Jürgen Felix /ed./: Moderne Film Theorie; Stefan Orth - Michael Staiger - Joachim Valentin /eds./: Dogville - Godville. Methodische Zugänge zu einem Film Lars von Triers)
German Guides to Film Theory (Thomas Elsaesser - Malte Hagener: Filmtheorie zur Einführung; Jürgen Felix /ed./: Moderne Film Theorie; Stefan Orth - Michael Staiger - Joachim Valentin /eds./: Dogville - Godville. Methodische Zugänge zu einem Film Lars von Triers)
Petr Mareš
Iluminace 2009, 21(3):134-141
Recenze tří teoretických německých filmových publikací: Filmtheorie zur Einf´hrung, Moderne Film Theorie a Dogville - Godville : methodische Z´gange zu einem Film Lars von Triers.
Hledání místa pro diegezi (Montage AV 2/2007)
Looking for the Place for Diegesis (Montage AV 2/2007)
Petr Mareš
Iluminace 2009, 21(3):142-144
Původ a vznik pojmu "diegeze" a zhodnocení tematického čísla německého časopisu Montage AV, který byl otázkám diegeze věnován.
Kořeny médií, od filmu k virtuální realitě
The roots of media, from film to virtual reality
Michal Pacvoň
Iluminace 2009, 21(3):145-148
Autor si všímá současného trendu sledování filmů na počítači v průběhu jízdy vlakem, čímž se mění vztah mezi pohledem a rychlostí, který stál u zrodu kinematografie. Důležitá je také změna z projekce v kinosálu jedním projektorem, kde jeden film sleduje větší počet lidí, na "kinosál-vagón" kde větší množství "projetorů" vysílá množství filmů pro stejné množství lidí. Článek analyzuje spojení kinematografie s fenoménem cestování, zkoumá všechny proměny a cestu, která k nim vedla.
Přehlídka 70mm filmů: Ves(mír) je náš svět
70mm Film Festival: Ves(mír) je náš svět
Radomír D. Kokeš, Jakub Klíma
Iluminace 2009, 21(3):149-154
Autoři informují o různých filmových formátech, o vzniku 70mm pásu, o natáčení systémem Todd-AO a jeho uvádění, o širokoúhlých kinech v Československu, dále podávají zprávu o evropských přehlídkách 70mm filmového pásu a soustřeďují se na festival v Krnově.
Ad fontes
Lucernafilm s. r. o. (1912-1955)
Jindřich Schwippel, Tomáš Lachman
Iluminace 2009, 21(3):129-131
Historie a informace o činnosti produkční filmové společnosti Lucernafilm s. r. o. v letech 1912-1955.
Zemský svaz kinematografů v Čechách (1913-1942)
Provincial Association of Cinematographers in Bohemia (1913-1942)
Tomáš Lachman
Iluminace 2009, 21(3):132-133
Historie a informace o činnosti Zemského svazu kinematografů v Čechách v letech 1913-1942.
Příloha
Filmový festival pracujících a jeho funkce v kulturní politice komunistického režimu, 1948-1989
Film Festival of the Working People and Its Function in the Cultural Politics of the Czechoslovak Communist Regime, 1948-1989
Luděk Havel
Iluminace 2009, 21(3):155-159
Článek představuje připravovanou disertační práci věnovanou Filmovému festivalu pracujících, jeho historii a významu pro komunistický režim v Československu v letech 1948-1989.
Výroba a užívání kinematografické promítací techniky v českých zemích, 1918-1945
Production and Use of Cinema Projection Technology in the Czech lands, 1918-1945
Anna Batistová
Iluminace 2009, 21(3):160-163
Informace o postdoktorském výzkumném projektu, jehož úkolem je zpracovat dějiny výroby kinematografické promítací techniky v českých zemích v letech 1918-1945. Hlavní důraz práce bude kladen na zázemí, které tomuto oboru poskytovala meziválečná republika a později Protektorách Čechy a Morava, vztahy mezi jednotlivými výrobci, jejich dodavateli a zákazníky a konstrukce domácích výrobků a jejich specifika.