Iluminace, 2009 (roč. 21), číslo 3


Editorial

Filmové představení v kině a mimo ně

Film performances in and outside the cinema

Anna Batistová

Iluminace 2009, 21(3):41-42  

Stručný úvod k bloku článků na téma Filmové představení v kině a mimo ně. Krátké charakteristiky jednotlivých příspěvků.

Články k tématu

Mimo prostor kina: Kino pod širým nebem

Outside the Space of FIlm Theater. Cinema in the Open Air

Elena Mosconi, Maria Francesca Pireddda

Iluminace 2009, 21(3):43-55  

Autorky se zabývají filmovými projekcemi pod širým nebem v Itálii v první polovině 20. století. Příspěvek je součástí projektu "Technika filmu. Technika ve filmu" a byl uveřejněn v jedné z deseti publikací věnované zvykům a prostředím spojeným s filmovým představením. Autorky vycházejí z analýzy uváděcích a propagačních strategií, míst výskytu a konkrétní podoby parků, dvorů, kaváren, zahrad a arén, které hostily filmové projekce. V závěru autorky konstatují, že právě místa svou strukturou nejméně podobná tradičnímu kinu nabízejí nejsilnější příklady ustálených způsobů chování spojených s návštěvou filmového představení.

Dobývání "zlatých dolů". Obměna vlastníků kinematografických licencí v Brně, 1920-1926

Conquesting "the Goldmines". The Alteration of the Cinema Licenses Owners in Brno, 1920-1926

Lukáš Skupa

Iluminace 2009, 21(3):57-70  

Autor se zabývá institucionálním pozadím fungování kin v meziválečném Československu. Případová studie o brněnských kinech zkoumá změny v udělování licencí k provozu kinematografických představení ve 20. letech minulého století. Sleduje přitom ekonomické a kulturní motivace přeměny a hodnotí její úspěšnost.

Filmy z nouze. Způsoby rámcování filmových projekcí a divácké zkušenosti v období stalinismu

Films out of Necessity. The Means of Framing Film Screenings and Spectatorial Experiences in the Stalinist Era

Pavel Skopal

Iluminace 2009, 21(3):71-92  

Autor se věnuje praktikám uvádění starších českých filmů nově vybavených úvodním textem a tzv. rozšířených programů, tj. připojování středometrážních dokumentů k celovečernímu filmu na počátku 50. let. Tyto postupy podle něj svědčí o rozporu mezi dvěma způsoby chápání kina v poválečné kulturní politice - kina jako místa vzdělávání či výchovy a kina jako místa zábavy.

Projekce artových filmů v multikinech. Poznámky k programům kin Palace Cinemas Nový Smíchov a Village Cinemas Anděl

Screenings of Art House Films in Multiplexes. Notes on the Programs of Palace Cinemas Nový Smíchov and Village Cinemas Anděl

Jan Hanzlík

Iluminace 2009, 21(3):93-105  

Autor rozebírá programovou nabídku dvou pražských multikin v r. 2008 a soustřeďuje se na představení, která tato kina nabízejí jako "artová". Ve svém příspěvku potrvzuje některé představy a předpoklady, které o tomto prostoru uvádění máme, a jiné vyvrací.

Články

Praha není žádný Minsk. Proces výběru hollywoodských filmů pro československý trh po druhé světové válce

Prague Ain't No Minsk. Selecting Hollywood Films for Czechoslovakia, 1945-1946

Jindřiška Bláhová

Iluminace 2009, 21(3):5-40  

Studie se zabývá otázkou výběru hollywoodských filmů pro československý trh ze strany MPEA (Motion Picture Export Association) v poválečném období let 1945 a 1946. Vnímá ekonomickou dimenzi výběru filmů jako dominující a nadřazenou nezanedbatelné dimenzi ideologické. Text čerpá z dokumentů Státního departmentu, memorand MPEA, dokumentů OWI, československého ministerstva zahraničí a ministerstva informací a seznamu 140 celovečerních hollywoodských MPEA, sestaveného na základě smlouvy mezi MPEA a Československem v zastoupení Čefis (Československá filmová společnost). Studie se zaměřuje na tři základní okruhy: obecné mechanismy výběru, dále kritéria výběru,...

Edice a materiály

Tento film je nebezpečný

This Film is Dangerous

Anna Batistová

Iluminace 2009, 21(3):118-120  

Krátký článek uvádí do problematiky nebezpečí požáru v místech, kde se pracuje s kinematografickým materiálem v souvislosti s použitím podkladu z nitrátu celulózy. Tento podklad kinematografického filmu se používal ve světě do konce 50. let 20. století, u nás do r. 1961. V audiovizuálních archivech po celém světě se s ním můžeme setkat ještě dnes. Od r. 1945 zabezpečoval oblast prevence proti požáru Filmový technický sbor (FITES).

Hořlavý film

Flammable film

Anna Batistová

Iluminace 2009, 21(3):121-128  

Materiál byl určen promítačům v poválečném Československu a měl je informovat o nebezpečí požáru v kině a způsobech, jak mu předcházet.

Rozhovory

Putovní kina rodiny Kludských a projekce na vesnici v protektorátním období. Rozhovor s Editou Štanclovou-Kludskou

Screenings by the Kludsky Family of Traveling Exhibitors and Village Screenings in the German Protectorate. Interview with Edita Štanclová-Kludská

Pavel Skopal

Iluminace 2009, 21(3):107-111  

Rozhovor s Editou Štanclovou-Kludskou nabízí náhled do praxe putovního uvádění filmů na území Protektorátu Čechy a Morava.

Technika filmu. Technika ve filmu. Rozhovor s Francescem Casettim

Cinema Technology. Technology in Film. Interview with Francesco Casetti

Anna Batistová

Iluminace 2009, 21(3):112-117  

Rozhovor s italským filmovým kritikem a teoretikem Francescem Casettim je věnován projektu "Technika filmu. Technika ve filmu" a informuje o nejnovější Casettiho publikaci, jež zkoumá procesy, kterými film formuje pohled na okolní svět.

Obzor

Německé průvodce po teoriích filmu (Thomas Elsaesser - Malte Hagener: Filmtheorie zur Einführung; Jürgen Felix /ed./: Moderne Film Theorie; Stefan Orth - Michael Staiger - Joachim Valentin /eds./: Dogville - Godville. Methodische Zugänge zu einem Film Lars von Triers)

German Guides to Film Theory (Thomas Elsaesser - Malte Hagener: Filmtheorie zur Einführung; Jürgen Felix /ed./: Moderne Film Theorie; Stefan Orth - Michael Staiger - Joachim Valentin /eds./: Dogville - Godville. Methodische Zugänge zu einem Film Lars von Triers)

Petr Mareš

Iluminace 2009, 21(3):134-141  

Recenze tří teoretických německých filmových publikací: Filmtheorie zur Einf´hrung, Moderne Film Theorie a Dogville - Godville : methodische Z´gange zu einem Film Lars von Triers.

Hledání místa pro diegezi (Montage AV 2/2007)

Looking for the Place for Diegesis (Montage AV 2/2007)

Petr Mareš

Iluminace 2009, 21(3):142-144  

Původ a vznik pojmu "diegeze" a zhodnocení tematického čísla německého časopisu Montage AV, který byl otázkám diegeze věnován.

Kořeny médií, od filmu k virtuální realitě

The roots of media, from film to virtual reality

Michal Pacvoň

Iluminace 2009, 21(3):145-148  

Autor si všímá současného trendu sledování filmů na počítači v průběhu jízdy vlakem, čímž se mění vztah mezi pohledem a rychlostí, který stál u zrodu kinematografie. Důležitá je také změna z projekce v kinosálu jedním projektorem, kde jeden film sleduje větší počet lidí, na "kinosál-vagón" kde větší množství "projetorů" vysílá množství filmů pro stejné množství lidí. Článek analyzuje spojení kinematografie s fenoménem cestování, zkoumá všechny proměny a cestu, která k nim vedla.

Přehlídka 70mm filmů: Ves(mír) je náš svět

70mm Film Festival: Ves(mír) je náš svět

Radomír D. Kokeš, Jakub Klíma

Iluminace 2009, 21(3):149-154  

Autoři informují o různých filmových formátech, o vzniku 70mm pásu, o natáčení systémem Todd-AO a jeho uvádění, o širokoúhlých kinech v Československu, dále podávají zprávu o evropských přehlídkách 70mm filmového pásu a soustřeďují se na festival v Krnově.

Ad fontes

Lucernafilm s. r. o. (1912-1955)

Jindřich Schwippel, Tomáš Lachman

Iluminace 2009, 21(3):129-131  

Historie a informace o činnosti produkční filmové společnosti Lucernafilm s. r. o. v letech 1912-1955.

Zemský svaz kinematografů v Čechách (1913-1942)

Provincial Association of Cinematographers in Bohemia (1913-1942)

Tomáš Lachman

Iluminace 2009, 21(3):132-133  

Historie a informace o činnosti Zemského svazu kinematografů v Čechách v letech 1913-1942.

Příloha

Filmový festival pracujících a jeho funkce v kulturní politice komunistického režimu, 1948-1989

Film Festival of the Working People and Its Function in the Cultural Politics of the Czechoslovak Communist Regime, 1948-1989

Luděk Havel

Iluminace 2009, 21(3):155-159  

Článek představuje připravovanou disertační práci věnovanou Filmovému festivalu pracujících, jeho historii a významu pro komunistický režim v Československu v letech 1948-1989.

Výroba a užívání kinematografické promítací techniky v českých zemích, 1918-1945

Production and Use of Cinema Projection Technology in the Czech lands, 1918-1945

Anna Batistová

Iluminace 2009, 21(3):160-163  

Informace o postdoktorském výzkumném projektu, jehož úkolem je zpracovat dějiny výroby kinematografické promítací techniky v českých zemích v letech 1918-1945. Hlavní důraz práce bude kladen na zázemí, které tomuto oboru poskytovala meziválečná republika a později Protektorách Čechy a Morava, vztahy mezi jednotlivými výrobci, jejich dodavateli a zákazníky a konstrukce domácích výrobků a jejich specifika.