Iluminace, 2010 (roč. 22), číslo 2
Editorial
Filmové studio: místo, podnik a pracovní svět
The film studio: place, enterprise and the world of work
Petr Szczepanik
Iluminace 2010, 22(2):5-7
Úvodník k tématickému bloku článků věnovaných filmovým studiím a jejich vývoji stručně vymezuje danou problematiku a charakterizuje jednotlivé příspěvky.
Články k tématu
Nová logika peněz a moci v Hollywoodu: Koncepce filmového studia jako clearingové banky
New Logic of Money and Power in Hollywood: The Clearinghouse Concept
Bronislava Grygová
Iluminace 2010, 22(2):9-26
Kapitola z knihy Edwarda Jaye Epsteina: The Big Picture. The New Logic of Money and Power in Hollywood popisuje proměnu studií - továren na sny, které sériově vyráběly a masově šířily desítky filmů ročně, na monopolistické distributory a clearingové banky, investující do vybraných velkoprojektů a rozdělujících příjmy mezi sebe a privilegované partnery. Text seznamuje čtenáře s obchodní a mocenskou logikou Hollywoodu v éře konglomerátů a zároveň se současným žargonem horních pater tamní profesní komunity.
Když ho postavíš... Filmová studia a transformační účinky migrující mediální výroby
If You Build It- Film Studios and the Transformative Effects of Migrating Media Productions
Ben Goldsmith
Iluminace 2010, 22(2):27-46
Autor mapuje aktuální vývoj globalizace filmové výroby. Diskutovaná migrace tzv. runaway productions, filmových projektů utíkajících za levnějšími službami, lokacemi, pracovní silou a finančními pobídkami, se do značné míry mění podle toho, jaké možnosti jim nabízejí studia kdekoli na světě. Význam slova studio zde znamená jednak fyzické místo, ateliérové haly s přilehlým exteriérovým pozemkem, jednak vlajkovou loď v komplexní síti lokální infrastruktury, která kromě studií obvykle (např. i v případě Prahy) zahrnuje atraktivní přístupné lokace, odborově neorganizovanou, levnou a flexibilní pracovní sílu, transparentně fungující poskytovatele produkčních...
Nástup normalizace ve filmovém studiu Barrandov
The advent of normalisation in the Barrandov film studio
Štěpán Hulík
Iluminace 2010, 22(2):47-66
Autor studie o politických prověrkách v Československu v letech 1970-1971 se pokusil rozkrýt zákulisní mocenské boje a vnější politické tlaky, které ve Studiu Barrandov ukončily experimenty s liberalizací a decentralizací tvorby a obnovily tuhou ideologickou kontrolu.
"Mimo plán": Československý armádní film a Pražské jaro
"Off the Plan": the Czechoslovak Army Film and the Prague Spring
Alice Lovejoy
Iluminace 2010, 22(2):67-81
Esej je převzata z rukopisu knihy americké filmové historičky Alice Lovejoy: The Army and the Avant-Garde: Art Cinema in the Czechoslovak Military. Autorka si klade otázku, jak výrobní systém Československého armádního filmu reagoval na liberalizaci 60. let a následnou sovětskou invazi a jak se v něm realizovaly umělecké ambice mladých filmařů (fenomén produkce "mimo plán").
Rozhovory
Nejlepší scénáře se do realizace nedostaly. Rozhovor s Marcelou Pittermannovou
The best scripts did not make it to implementation. Interview with Marcela Pittermann
Štěpán Hulík
Iluminace 2010, 22(2):83-101
Rozhovor s Marcelou Pittermannovou, která zde působila v letech 1961- 1991, o vzestupu nové vlny v 60. letech 20. stol. a spolupráci s jejími hlavními představiteli, o prověrkách a filmové výrobě v období normalizace a o reorganizaci v 80. letech. 20. stol.
Zvláštní předměty filozofie médií. Rozhovor s Lorenzem Engellem
Obscure Objects of the Philosophy of Media. Interview with Lorenz Engell
Kateřina Krtilová
Iluminace 2010, 22(2):103-111
Rozhovor s Lorenzem Engellem je věnován otázkám mediální vědy a studiím masové komunikace, teoretickým a politickým nárokům na programy výuky filozofie médií a výzkumnému programu IKKM (Internationales Kolleg f´r Kulturtechnikforschung und Medienphilosophie).
Obzor
Duch doby (nejen) v šedé zóně (Jan Bernard: Z šedé zóny. Texty a kontexty)
The Spirit of Time (not only) in the Grey Zone (Jan Bernard: From the Grey Zone. Texts and Contexts)
Radomír D. Kokeš
Iluminace 2010, 22(2):115-119
Recenze publikace Jan Bernarda Z šedé zóny: texty a kontexty.
Interpret ano, naratolog ne (Mircea Dan Duta: Vypravěč, autor a bůh. Naratologické perspektivy a narativní techniky v české nové vlně 60. let)
Interpreter yes, narratologist no (Mircea Dan Duta: Vypravěč, autor a bůh. Naratologické perspektivy a narativní techniky v české nové vlně 60. let)
Radomír D. Kokeš
Iluminace 2010, 22(2):120-125
Recenze publikace Mircey Dana Duty: Vypravěč, autor a bůh: naratologické perspektivy a narativní techniky v české nové vlně 60. let.
Ad fontes
Svaz filmového průmyslu a obchodu (/1913/ 1921-1941 /1948/)
Union of Film Industry and Trade (/1913/ 1921-1941 /1948/)
Jarmila Petrová
Iluminace 2010, 22(2):112-114
Historie a vývoj Svazu filmového průmyslu a obchodu v letech 1913 - 1948.