Iluminace, 2015 (roč. 27), číslo 2
Editorial
Archiv a digitalizace
Archive and digitization
Anna Batistová
Iluminace 2015, 27(2):5-9
Úvodník k tematicky zaměřenému bloku článků, věnovaných archivnictví, archivním sbírkám a digitalizaci.
Články k tématu
Aspoň filmy se zachrání? Úvahy filmového archiváře nad digitalizací
At Least We Have Saved Cinema? Reflections of a Film Archivist on Digital Cinema
Andrea Meneghelli
Iluminace 2015, 27(2):11-23
Překladový text italského filmového historika Andrey Meneghelliho byl napsán přímo pro časopis Iluminace a obsahuje autorovu reakci na rychlý rozmach digitální kinematografie a na nutnost najít si náležité místo v takto vznikajícím kontextu. Dále autor zdůrazňuje pozitivní dopady digitalizace na dostupnost poznání minulosti. Současně vyslovuje rozpaky ohledně efektivity a spolehlivosti digitálního záznamu jakožto dlouhodobého konzervačního nástroje.
Digitální přístup k archivním sbírkám spojeným s filmem pohledem zasvěcených
Some Insider Thoughts on Digital Access to Film-Related Archival Collections
Adelheid Heftberger, Oliver Hanley
Iluminace 2015, 27(2):25-39
Překladový text Adelheid Heftbergerové a Olivera Hanleyho je určen pro časopis Iluminace a zabývá se problémy spojenými s digitalizací filmových sbírek z hlediska mateřské instituce obou autorů, tj. Rakouského filmového muzea (Österreichische Filmmuseum) ve Vídni.
Proč se zabývat dějinami filmu? Několik poznámek k otázce, jak digitalizace mění náš obraz minulosti
Why Film History? Some Thoughts on How Processes of Digitization Shape Our Images of the Past
Franziska Heller
Iluminace 2015, 27(2):41-56
Text pojednává o digitalizaci jako nástroji kulturní praxe, jenž částečně formuje chápání a interpretaci dějin filmu a kinematografie.
Zrod digitálních videoték a přetrvání archivního impulzu
Emergent Digitial Videotheques and the Persistence of the Archive Impulse
Peter Walsh
Iluminace 2015, 27(2):57-71
Překladový text britského filmového vědce Petera Walshe byl napsán pro časopis Iluminace a zaměřuje se na dopad digitalizace na široký okruh filmových fanoušků. Přináší dva příklady primárně nearchivních institucí, ve kterých se v důsledku digitalizace probouzí "archivní impulz".
Edice a materiály
Výběr audiovizuálních materiálů ve filmovém archivu Československého filmového ústavu, 1963–1993
Selection of Audio-visual Materials in the Film Archive of the Czechoslovak Film Institute, 1963–1993
Jan Trnka
Iluminace 2015, 27(2):87-93
Článek mapuje vznik a historii prvních filmových sbírek na českém území od počátku 20. let 20. století, založení Filmového archivu v r. 1943, jeho základní úkoly, vývoj a sbírkotvornou politiku. Podává přehled o vývoji českého archivnictví i proměnách Filmového archivu až do současnosti. Autor dále přibližuje obsah následujících dokumentů z fondů NFA.
Dokumenty k dějinám akviziční a skartační politiky filmového archivu
Documents on the History of Acquisition and Disposition Policies of the Film Archive
Vladimír Opěla, Blažena Urgošíková
Iluminace 2015, 27(2):94-111
Konvolut materiálů z fondů NFA zahrnuje texty: Konferenční příspěvek Vladimíra Opěly na sympoziu 36. kongresu FIAF r. 1980 v Karlových Varech s názvem: "Problémy výběru a československá archivní praxe", dále "Skartační řád Československého filmu pro audiovizuální (filmové a video) materiály" z roku 1988 se dvěma přílohami a text Blaženy Urgošíkové: "Shromažďování, vědecké zpracování a využívání sbírek".
Rozhovory
Překlenout propast mezi analogovými dějinami filmu a digitální technologií. Rozhovor s Barbarou Flueckigerovou
Bridging the Gap Between Analog History of Film and Digital Technologies. An Interview with Barbara Flueckiger
Anna Batistová
Iluminace 2015, 27(2):73-82
Rozhovor se švýcarskou zvukařkou a současnou filmovou teoretičkou, profesorkou na katedře filmových studií v Curychu a publicistkou Barbarou Flueckigerovou a její stručný profesní profil.
Obzor
New Directions in Film and TV Production Studies. A Conference Report (Bristol, 14-15 April 2015)
Petr Szczepanik
Iluminace 2015, 27(2):115-118
Zpráva z konference New Directions in Film and TV Production Studies, která se uskutečnila 14. až 15. dubna 2015 v Bristolu (Velká Británie).
Hranice westernového žánru (Luboš Ptáček - Jan Švábenický /eds./, Proměny westernu. Pluralita žánrových, estetických a ideologických konceptů. Peter Michalovič - Vlastimil Zuska, Rozprava o westerne)
Boundaries of Western Film Genre
Martin Charvát
Iluminace 2015, 27(2):119-123
Recenze dvou monografií věnovaných žánru westernu: "Proměny westernu: pluralita žánrových, estetických a ideologických konceptů" a slovenského textu: "Rozprava o westerne".
Hlasy z praxe
Komerční film na vymření
Commercial Film on the Brink of Extinction
Tomáš Hrubý
Iluminace 2015, 27(2):83-86
Autor rozebírá ve svém příspěvku způsob státní podpory filmové produkce v České republice. Rozlišuje produkci artovou, na kterou stát přispívá, a komerční, u které se předpokládá, že je finančně soběstačná. Uvádí důvody, které by měly vést k přerozdělení státní finanční podpory více směrem ke komerčním filmům.
Ad fontes
Sbor pro školní film
School Film Board
Petr Hasan
Iluminace 2015, 27(2):112-114
Článek mapuje snahy státu o usměrnění a zkulturnění kinematografie v jejich počátcích, zavedení školních představení, ustanovení Sboru pro školní film a činnost jeho tří komisí.
Příloha
Naše (krásné a zdravé a moderní) národní tělo. Vizuální reprezentace těla v oblasti fyzické kultury a sportu v kontextu formování národní identity v meziválečném Československu
Our (Beautiful and Healthy and Modern) National Body. Visual Representation of the Body in Physical Culture and Sport in the Context of the Formation of National Identity in Interwar Czechoslovakia
Magda Španihelová
Iluminace 2015, 27(2):124-129
Seznámení s tématem disertační práce, jejímž ústředním tématem je zkoumání vizuální reprezentace těla a fyzické kultury v sociokulturním kontextu první republiky.
NARRA - otevřené a nelineární vyprávění
NARRA - Open and Non-linear Narrative
Eric Rosenzveig
Iluminace 2015, 27(2):130-132
Seznámení s obsahem softwarového projektu NARRA, který se nachází ve třetím roce realizace na Centru audiovizuálních studií při Filmové a televizní fakultě AMU. Jde o víceúčelové a modulární prostředí umožňující jednotlivým aktérům společně vytvářet rozvětvená a anotovaná mediální díla využívající video, zvuk, obrazy a texty.
Digitální restaurování českého filmového dědictví - průběžná zpráva o řešení
Digital Restoration of Czech Film Heritage - Preliminary Report
Matěj Strnad
Iluminace 2015, 27(2):133-136
Zpráva o průběhu filmově-digitalizačního projektu Národního filmového archivu. "Digitální restaurování českého filmového dědictví" je projekt programu CZ 06 "Kulturní dědictví a současné umění", podpořeného zeměmi Evropského hospodářského prostoru (EHP) - Islandem, Lichtenštejnskem a Norskem. Projekt je spolufinancován Ministerstvem kultury České republiky. Partnery projektu jsou Norská národní knihovna a CESNET.
Resuscitace českých filmových periodik a sázka na jistotu v digitální éře
Resuscitation of Czech Film Periodicals and a Sure Bet in the Digital Era
Pavla Janásková
Iluminace 2015, 27(2):137-144
Text informuje o rozsahu, obsahu a významu kolekce filmových periodik Knihovny Národního filmového archivu a o dlouhodobém projektu Digitální knihovny NFA.
Český a polský dokument v éře evropeizace
Czech and Polish Documentary in the Era of Europeanization
Iwona Lyko
Iluminace 2015, 27(2):145-146
Autorka informuje o obsahu sborníku Český a polský dokument v éře evropeizace.