Iluminace, 2016 (roč. 28), číslo 3


Články

Etika kopírování kulturních obsahů. Kvalitativní studie internetového pirátství v České republice

ethics of copying of cultural content qualitative study of Internet piracy in the Czech republic

Pavel Zahrádka

Iluminace 2016, 28(3):5-27  

Studie předkládá výsledky kvalitativního výzkumu spotřební praxe uživatelů internetu v České republice při získávání populárních digitálních obsahů.

Sběratelství a sekundární trh s filmovými kopiemi v České republice

Collecting and secondary market of analog film prints in the Czech republic

Martin Zelený

Iluminace 2016, 28(3):29-47  

Článek popisuje vývoj a situaci sběratelství a sekundárního trhu s filmovými kopiemi v České republice a snaží se postihnout motivace a preference sběratelů, kteří se na trhu pohybují.

Filmy soukromých výroben ve státní kinematografii. Zestátnění a jeho vliv na kontinuitu české filmové tvorby

Films of Private Producers in the State-Owned Film Industry. The Nationalization and Its Influence on the Continuity of Czech Film Production

Jaroslav Lopour

Iluminace 2016, 28(3):49-69  

Autor mapuje osudy roztočených a nedokončených protektorátních filmů po roce 1945. Objasňuje, proč pět roztočených filmů česká státní výroba převzala, dokončila a uvedla (např. Rozina sebranec, Řeka čaruje nebo Pancho se žení) a proč zbylých pět naopak zamítla (např. Bludná pouť, Jenom krok nebo Z růže kvítek).

Paratextuální analýza jako doplněk výzkumu historické recepce. Jazyková a národní identita v paratextech českých a zahraničních zvukových filmů uvedených v roce 1930 v Československu

Paratextual analysis as a complementary method of research of historical reception language and national identity of paratexts of Czech and foreign sound films screened in 1930 in Czechoslovakia

Jan Švelch

Iluminace 2016, 28(3):71-88  

Článek navazuje na stávající výzkum zahraniční filmové produkce v Československu v roce 1930 a rozšiřuje jej o analýzu paratextů a jejich potenciální roli při propagaci a následné recepci českých a zahraničních filmů. Text zároveň aspiruje na to být metodologickou inovací.

Edice

Dokumenty k federalizaci Československa v kinematografii

Federalization of Czechoslovakia in Cinema - Documents

Iluminace 2016, 28(3)

Federalizace Československa v kinematografii

Federalization of Czechoslovakia in cinema

Ferdinand Fořt

Iluminace 2016, 28(3):133-149  

Historická studie k vzniku federace v roce 1968 a proces přizpůsobení Československého filmu k novému státoprávnímu upořádání. Součástí článku je konvolut dokumentů nazvaný Dokumenty k federalizaci Československa v kinematografii: Federativní uspořádání Československého filmu a vzájemná spolupráce, Usnesení ke zprávě o organizačních opatřeních v oblasti Československého filmu v důsledku federálního uspořádání státu a o zásadách ekonomického řízení Českého filmu, Zásady ekonomického řízení Českého filmu, Zpráva o organizačních opatřeních v oblasti Československého filmu v důsledku federálního uspořádání státu a zásady ekonomického řízení Českého filmu,...

Analýza

Škola základ života. Protiklady se přitahují

School is the foundation of life. Opposites attract

Tomáš Gruntorád

Iluminace 2016, 28(3):89-120  

Analýza filmu Škola základ života z roku 1938, který režíroval Martin Frič. Cílem je načrtnutí mapy stylistických pravidelností Fričovy tvůrčí poetiky 30. let na příkladu filmu, který zahrnuje většinu z nich.

Rozhovory

O institucionální kritice akademického psaní: participativní psaní, alegorické čtení, experiment. Rozhovor s Jamesem Elkinsem

institutional criticism of academic writing: participatory writing, allegorical reading, experiment interview with James Elkins

Andrea Průchová

Iluminace 2016, 28(3):121-127  

Rozhovor s americkým historikem a kritikem umění Jamesem Elkinsem o jeho projektech, způsobech komunikace a odborného psaní.

Obzor

Metóda medzi metódami (Marek Jícha, Jaromír Šofr a kol.: Živý film. Digitalizace filmu Metodou DRA)

Methods among methods (Marek Jícha, Jaromír Šofr a kol.: Živý film. Digitalizace filmu Metodou DRA)

Zuzana Bauerová

Iluminace 2016, 28(3):157-165  

Recenze odborné publikace Živý film: Digitalizace filmu metodou DRA.

Do dějin internetového umění (Electronic Superhighway. From Experiments in Art and Technology to Art After the Internet, 2016-1966; Whitechapel Gallery, Londýn)

Into the history of Internet art (Electronic Superhighway. From Experiments in Art and Technology to Art After the Internet, 2016-1966; Whitechapel Gallery, Londýn)

Marie Meixnerová

Iluminace 2016, 28(3):166-169  

Recenze londýnské výstavy Electronic Superhighway. From Experiments in Art and Technology to Art After the Internet, 2016-1966, která se uskutečnila ve dnech 29.1. - 15.5. 2016 ve Whitechapel Gallery.

Výběrová nabídka perspektiv (20. mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava)

Selected offer of perspectives (20th International Documentary Film Festival Ji.hlava)

Alena Šlingerová

Iluminace 2016, 28(3):170-172  

Zhodnocení dramaturgie a programové náplně 20. MDFD Ji.hlava.

Hlasy z praxe

Krátký webový dokument je svébytný umělecký druh. Rozhovor s Charliem Phillipsem

Short web documentary is an original artistic form interview with Charlie Phillips

Lucie Česálková

Iluminace 2016, 28(3):129-132  

Rozhovor s Charliem Phillipsem, který vybírá dokumenty pro webovou stránku britského listu The Guardian. Rozhovor vznikl u příležitosti letošního Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.

Ad fontes

Dafa-film (1928) 1930-1945

Luboš Marek

Iluminace 2016, 28(3):150-152  

Informace o založení a činnosti filmové společnosti Dafa-film v letech 1930-1950.

Filmy Církve československé husitské jako akvizice sbírky neprofesionální kinematografie v NFA

Czechoslovak hussite church films within the collection of unprofessional cinema in NFA

Tomáš Hála

Iluminace 2016, 28(3):153-156  

Analýza kolekce neprofesionálních snímků, kterou Národní filmový archiv získal darem od Církve československé husitské.