Iluminace, 2018 (roč. 30), číslo 1


Články

Médium, které myslí sebe sama. Audiovizuální esej jako nástroj bádání a vyústění akademických trendů

Thinking Through the Medium Itself. Audiovisual Essay as a Research Method and a Result of Academic Trends

Jiří Anger

Iluminace 2018, 30(1):5-27 | DOI: 10.58193/ilu.1549  

Tato studie se zaměřuje na praxi a teorii formy audiovizuální eseje se zvláštním důrazem na její aktuální a potenciální využití v oblasti akademických filmových studií. Zkoumá, jakým způsobem může audiovizuální esej a nově vznikající videografická filmová studia obohatit současné výzkumné metody, zejména jak umožňují zkoumat audiovizuální jevy prostřednictvím samotného audiovize, a nikoliv pouze prostřednictvím psaných textů, a také jak tato forma reaguje na současné trendy ve filmové a mediální teorii. Čtyři vybrané audiovizuální eseje z online platformy [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies slouží jako případové studie,...

Esteřiny vraždy. Zabíjení filmovosti a zrod acinematičnosti

Ester's Murders: The Killing of Film and the Birth of Acinema

Libuše Heczková, Kateřina Svatoňová

Iluminace 2018, 30(1):29-44 | DOI: 10.58193/ilu.1550  

Studie se zabývá filmem Vražda ďábla (Vražda ing. Čerta, 1970) kostýmní výtvarnice Ester Kumbachové a jeho různými mediálními mutacemi (filmová povídka, rozhlasová adaptace, scénář). Film zahrnuje tři prvky - propracovanou mizanscénu, bzučivou oralitu, filozofický humor -, které představují vzrušující stopy intelektuálního a uměleckého života Ester Krumbachové. Tento film byl vybrán právě proto, že umožňuje rozkrýt přechodné období, v němž ještě přetrvávala tvůrčí atmosféra šedesátých let, ale základní rysy normalizace již byly předznamenány. Studie si také klade za cíl ukázat rozmanitost tvorby Krumbachové, důvody, proč film nebyl ve své době dobře...

Pohyblivý obraz a socialistický žák. Výzkumy filmové recepce v pedagogickém dispozitivu v 50. a 60. letech

Moving Image and Socialist Pupil. Film Reception Research within the Pedagogical Dispositif in the 1950s and 1960s

Lucie Česálková

Iluminace 2018, 30(1):45-62 | DOI: 10.58193/ilu.1551  

Žádnému jinému vyučovacímu nástroji nebyla věnována taková metodická pozornost učitelů jako filmu a zkoumání recepce filmu žáky by mělo učitelům pomoci definovat konkrétní strategie pro jeho začlenění do výuky. Navzdory autoritativním podmínkám tradičně vytvářeným školskými institucemi se učitelé obávali nestálosti významu pohyblivého obrazu. Tyto obavy v 50. a 60. letech 20. století vytvořily řadu výzkumů dětské filmové recepce v rámci pedagogického dispozitivu. Předkládaná studie analyzuje, jak školská instituce reagovala na politické zadání v podmínkách státního socialismu a v důsledku toho modulovala dominantní způsoby žákovské filmové recepce....

Edice a materiály

Příprava II. programu ČST v archivních materiálech

Preparation of the Second Channel of the Czechoslovak Television in Archival Documents

Jana Čížkovská

Iluminace 2018, 30(1):68-91 | DOI: 10.58193/ilu.1553  

Obzor

Hledání skrytého. Spolupráce kameramana s režisérem v dějinách hollywoodského filmu (Christopher Beach, A Hidden History of Film Style: Cinematographers, Directors, and the Collaborative Process)

Searching for a Hidden. Director-Cinematographer Collaboration in the History of Hollywood Film (Christopher Beach, A Hidden History of Film Style: Cinematographers, Directors, and the Collaborative Process)

Ondřej Belica

Iluminace 2018, 30(1):99-103  

Animasofie aneb Soukromá věda bez pravidel (Ülo Pikkov, Animasofie: Teoretické úvahy o animovaném filmu)

Animasophy or Private Science Without Rules (Ülo Pikkov, Animasofie: Teoretické úvahy o animovaném filmu)

Matěj Forejt

Iluminace 2018, 30(1):104-107  

Po stopách paměti Hermíny Týrlové (Jana Janíková - Lukáš Gregor, Ateliér Hermíny Týrlové)

Tracing the Memory of Hermína Týrlová (Jana Janíková - Lukáš Gregor, Ateliér Hermíny Týrlové)

Pavel Bednařík

Iluminace 2018, 30(1):108-111  

Hlasy z praxe

Psaní scénářů je jako architektonické kreslení. Rozhovor s Jakubem Żulczykem

Script Writing is Like an Architectural Drawing. Interview with Jakub Żulczyk

Ondřej Pavlík

Iluminace 2018, 30(1):63-67  

Ad fontes

Ludmila Wegenerová-Salmonová 1897-1968 (1999)

Kristýna Doležalová

Iluminace 2018, 30(1):92-98 | DOI: 10.58193/ilu.1554  

Příloha

Případ, který se neměl uzavřít. Vzestup detektivky, varianty státně-produkčních cyklů a logika státně-produkčních klastrů zestátněné československé kinematografie (1945-1962)

A Case That Should Not Be Closed. The Rise of the Detective Film, Variants of State-Production Cycles and the Logic of State-Production Clusters of the Nationalized Czechoslovak Cinema (1945-1962)

Martin Mišúr

Iluminace 2018, 30(1):112-115 | DOI: 10.58193/ilu.1558  

Z přírůstků Knihovny NFA

New Acquisitions of the NFA Library

Iluminace 2018, 30(1):116-124