Iluminace, 2018 (roč. 30), číslo 1
Články
Médium, které myslí sebe sama. Audiovizuální esej jako nástroj bádání a vyústění akademických trendů
Thinking Through the Medium Itself. Audiovisual Essay as a Research Method and a Result of Academic Trends
Jiří Anger
Iluminace 2018, 30(1):5-27 | DOI: 10.58193/ilu.1549
Tato studie se zaměřuje na praxi a teorii formy audiovizuální eseje se zvláštním důrazem na její aktuální a potenciální využití v oblasti akademických filmových studií. Zkoumá, jakým způsobem může audiovizuální esej a nově vznikající videografická filmová studia obohatit současné výzkumné metody, zejména jak umožňují zkoumat audiovizuální jevy prostřednictvím samotného audiovize, a nikoliv pouze prostřednictvím psaných textů, a také jak tato forma reaguje na současné trendy ve filmové a mediální teorii. Čtyři vybrané audiovizuální eseje z online platformy [in]Transition: Journal of Videographic & Moving Image Studies slouží jako případové studie,...
Esteřiny vraždy. Zabíjení filmovosti a zrod acinematičnosti
Ester's Murders: The Killing of Film and the Birth of Acinema
Libuše Heczková, Kateřina Svatoňová
Iluminace 2018, 30(1):29-44 | DOI: 10.58193/ilu.1550
Studie se zabývá filmem Vražda ďábla (Vražda ing. Čerta, 1970) kostýmní výtvarnice Ester Kumbachové a jeho různými mediálními mutacemi (filmová povídka, rozhlasová adaptace, scénář). Film zahrnuje tři prvky - propracovanou mizanscénu, bzučivou oralitu, filozofický humor -, které představují vzrušující stopy intelektuálního a uměleckého života Ester Krumbachové. Tento film byl vybrán právě proto, že umožňuje rozkrýt přechodné období, v němž ještě přetrvávala tvůrčí atmosféra šedesátých let, ale základní rysy normalizace již byly předznamenány. Studie si také klade za cíl ukázat rozmanitost tvorby Krumbachové, důvody, proč film nebyl ve své době dobře...
Pohyblivý obraz a socialistický žák. Výzkumy filmové recepce v pedagogickém dispozitivu v 50. a 60. letech
Moving Image and Socialist Pupil. Film Reception Research within the Pedagogical Dispositif in the 1950s and 1960s
Lucie Česálková
Iluminace 2018, 30(1):45-62 | DOI: 10.58193/ilu.1551
Žádnému jinému vyučovacímu nástroji nebyla věnována taková metodická pozornost učitelů jako filmu a zkoumání recepce filmu žáky by mělo učitelům pomoci definovat konkrétní strategie pro jeho začlenění do výuky. Navzdory autoritativním podmínkám tradičně vytvářeným školskými institucemi se učitelé obávali nestálosti významu pohyblivého obrazu. Tyto obavy v 50. a 60. letech 20. století vytvořily řadu výzkumů dětské filmové recepce v rámci pedagogického dispozitivu. Předkládaná studie analyzuje, jak školská instituce reagovala na politické zadání v podmínkách státního socialismu a v důsledku toho modulovala dominantní způsoby žákovské filmové recepce....
Edice a materiály
Příprava II. programu ČST v archivních materiálech
Preparation of the Second Channel of the Czechoslovak Television in Archival Documents
Jana Čížkovská
Iluminace 2018, 30(1):68-91 | DOI: 10.58193/ilu.1553
Obzor
Hledání skrytého. Spolupráce kameramana s režisérem v dějinách hollywoodského filmu (Christopher Beach, A Hidden History of Film Style: Cinematographers, Directors, and the Collaborative Process)
Searching for a Hidden. Director-Cinematographer Collaboration in the History of Hollywood Film (Christopher Beach, A Hidden History of Film Style: Cinematographers, Directors, and the Collaborative Process)
Ondřej Belica
Iluminace 2018, 30(1):99-103
Animasofie aneb Soukromá věda bez pravidel (Ülo Pikkov, Animasofie: Teoretické úvahy o animovaném filmu)
Animasophy or Private Science Without Rules (Ülo Pikkov, Animasofie: Teoretické úvahy o animovaném filmu)
Matěj Forejt
Iluminace 2018, 30(1):104-107
Po stopách paměti Hermíny Týrlové (Jana Janíková - Lukáš Gregor, Ateliér Hermíny Týrlové)
Tracing the Memory of Hermína Týrlová (Jana Janíková - Lukáš Gregor, Ateliér Hermíny Týrlové)
Pavel Bednařík
Iluminace 2018, 30(1):108-111
Hlasy z praxe
Psaní scénářů je jako architektonické kreslení. Rozhovor s Jakubem Żulczykem
Script Writing is Like an Architectural Drawing. Interview with Jakub Żulczyk
Ondřej Pavlík
Iluminace 2018, 30(1):63-67
Ad fontes
Ludmila Wegenerová-Salmonová 1897-1968 (1999)
Kristýna Doležalová
Iluminace 2018, 30(1):92-98 | DOI: 10.58193/ilu.1554
Příloha
Případ, který se neměl uzavřít. Vzestup detektivky, varianty státně-produkčních cyklů a logika státně-produkčních klastrů zestátněné československé kinematografie (1945-1962)
A Case That Should Not Be Closed. The Rise of the Detective Film, Variants of State-Production Cycles and the Logic of State-Production Clusters of the Nationalized Czechoslovak Cinema (1945-1962)
Martin Mišúr
Iluminace 2018, 30(1):112-115 | DOI: 10.58193/ilu.1558
Z přírůstků Knihovny NFA
New Acquisitions of the NFA Library
Iluminace 2018, 30(1):116-124