Iluminace, 2006 (roč. 18), číslo 1


Články

Legenda zvaná Hollywood

Hollywood Legend

Leo Calvin Rosten

Iluminace 2006, 18(1):5-24  

Úvodní kapitola sociologické studie filmového prostředí Hollywoodu, filmového průmyslu i hollywoodského způsobu života. Zabývá se otázkami hodnot i praktickým životem, stejně jako informacemi o profilech osobností producentů, režisérů, scenáristů a herců. Analýza vznikla na základě vyhodnocení údajů z 12 tisíc dotazníků, zpracovávaných 3 roky. Dotazovanými bylo 4200 filmových pracovníků, tvůrců a umělců. Údaje se týkají let 1937-1940.

"Dočasní občané Ameriky." Kulturní obavy a průmyslové strategie při amerikanizaci evropského filmu

"Temporary American Citizens": Cultural Anxieties and Industrial Strategies in the Americanisation of European Cinema

Richard Maltby, Ruth Vasey

Iluminace 2006, 18(1):25-43  

Výňatek ze studie, zabývající se snahami amerického filmového průmyslu o ovládnutí evropských národních kinematografií ve 20. - 30. letech 20. století, obavami o potlačování původních národních kultur, otázkami morálky a kulturní identity a nabízí kontext, do nějž lze zasadit problémy souboje mezi filmovou Amerikou a Evropou. Druhá část studie se zaměřuje na přechod ke zvuku a zkoumá specifické problémy, jaké představoval v té době synchronizovaný dialog a mluvená řeč.

V mezích zákona (Hollywoodu). Gustav Machatý "ve službách" Metro-Goldwyn-Mayer

Within the Law (of Hollywood). Gustav Machatý "in Services" of Metro-Goldwyn-Mayer

Jiří Horníček

Iluminace 2006, 18(1):45-58  

Analýza tvorby Gustava Machatého za jeho druhého působení v USA po r. 1936 se zaměřením na rekonstrukci vzniku filmu V mezích zákona. Studie vznikla na základě interní korespondence vedení studia MGM s představiteli cenzurního Haysova úřadu.

Poněmčený Hollywood v Praze. Recepce "německých verzí" a popularita zahraničních filmů v pražských kinech počátkem třicátých let

Germanized Hollywood in Prague. The Reception of the "German versions" and Popularity of Foreign Films in Prague Theatres in the Early 1930s

Petr Szczepanik

Iluminace 2006, 18(1):59-84  

Studie se zabývá uváděním a recepcí zahraničních filmů na československém trhu v době rané zvukové kinematografie s důrazem na tzv. "německé verze" převážně amerických filmů, na jejichž příkladě autor ukazuje relativní popularitu německé a americké produkce s ohledem na jejich kulturní atributy. Německé verze, uváděné v pražských kinech v letech 1929-1934, byly považovány za hrozbu pro dominanci českého jazyka ve veřejné sféře i v budoucí československé kinematografii.

Estetika dezinfekce. Film, sport a hygiena v české kultuře dvacátých let 20. století

Aesthetics of Disinfection. Film, Sport and Hygiene in Czech Culture during the 1920s

Lucie Česálková

Iluminace 2006, 18(1):85-98  

Studie se zabývá otázkami chápání sportu, tělovýchovy, zdravovědy a osobní hygieny v české kultuře po r. 1920. V oblasti filmové produkce odpovídaly požadavkům odvozeným ze sportu kromě filmů o hygieně, léčení, ozdravných zařízeních a zdravé výživě i filmy o pobytu v přírodě, např. filmy skautské a sokolské, dále všechny druhy sportu, ale i americké grotesky, jejichž podstata byla odvozena z pohybových dovedností (honiček, šplhání, skoků a pádů). Význam pohybového založení herců pro jejich uplatnění ve filmu. Konkrétní příklady (Douglas Fairbanks, Vlasta Burian).

Edice

K filmu V mezích zákona. Změny navrhované Gustavem Machatým

To the Within the Law. The Changes suggested by Gustav Machatý

Gustav Machatý, Jiří Horníček

Iluminace 2006, 18(1):111-118  

Překlady tří archivních dokumentů ukazují snahu Gustava Machatého ovlivnit podobu filmu V mezích zákona, který vznikl v r. 1939 v Hollywoodu.

Rozhovory

Život filmu navzdory jeho fyzické smrti. Rozhovor s Paolo Cherchi Usaiem

Life of Cinema despite of its material Death. An Interview with Paolo Cherchi Usai

Anna Batistová, Andrea Rottin

Iluminace 2006, 18(1):99-109  

Italský filmový kritik, teoretik, pedagog, vicepresident FIAF a publicista Paolo Cherchi Usai hovoří o svých knihách, o významu filmových archivů a o svém vztahu k filmu.

Obzor

Světlo Východu (XXIV. ročník festivalu Le Giornate del cinema muto)

Light from East. 24. Le Giornate del cinema muto

Anna Batistová

Iluminace 2006, 18(1):119-128  

Informace o 24. ročníku festivalu Le Giornate del cinema muto, konaném 7. - 16. října 2005 v italském městečku Sacile. Festival pořádá regionální filmový archiv Cineteca del Friuli v Genomě.

Příloha

Koloběh pohledů: Od renesančního pozorovatele k "mužskému" divákovi ve feministické teorii filmu

Circle of Looking: From the Renaissance Observer to the "Male" Spectator in Feminist Film Theory

Petra Hanáková

Iluminace 2006, 18(1):129-132  

Informace o dizertační práci Koloběh pohledů: Od renesančního pozorovatele k "mužskému" divákovi ve feministické teorii filmu. Počáteční představa autorky, hlavní otázky a výsledky bádání.

Hollywoodský film na DVD nosiči: diferenciace produktu, diverzifikace oslovení

Hollywood's Past and Present on DVD: Differentiation of Products, Diversification of Appeal

Pavel Skopal

Iluminace 2006, 18(1):133-134  

Stručný obsah dizertační práce Hollywoodský film na DVD nosiči: diferenciace produktu, diverzifikace oslovení. První část je věnována ustanovování nového trhu s DVD a jeho strategii. Dále se autor zaměřuje na tendence k diferenciaci a její vliv na edicích se současnou hollywoodskou produkcí. Třetí část sleduje způsoby kontextualizace starších hollywoodských filmů na DVD.