Iluminace, 2008 (roč. 20), číslo 1
Editorial
Historie filmové recepce
The history of film reception
Pavel Skopal
Iluminace 2008, 20(1):13-14
Autor seznamuje čtenáře se záměry při přípravě tematického bloku článků na téma historie filmové recepce a s hlavními myšlenkami následujích příspěvků.
Články k tématu
Kulturní geografie filmové konzumpce
The Cultural Geography of Film Consumption
Mark Jancovich
Iluminace 2008, 20(1):15-35
Studie analyzuje kino jako předmět spotřeby a prodeje, všímá si reklamy, programové nabídky kin, jejich vzájemné konkurence a ovlivňování potencionálního publika atd. Uvedené problémy ukazuje autor na konkrétních příkladech britských biografů v průběhu let 1930-1980.
Německo se globalizuje. Kritika teze o dominantním postavení Hollywoodu na světových trzích
Germany Goes Global: Challenging the Theory of Hollywood's Dominance on International Markets
Joseph Garncarz
Iluminace 2008, 20(1):37-49
Dosud nepublikovaný text, původně přednesený jako příspěvek na mezinárodní konferenci Média v období přeměny - globalizace a konvergence v Bostonu v květnu 2002, se zaměřuje na fenomén popularity filmů a z tohoto pohledu přehodnocuje tradiční teze o dlouhodobé dominanci Hollywoodu na světových trzích.
O (nad)časovosti satiry. Recepce filmu Diktátor v západním Německu v období 1952-1973
(Un)Timeliness of Satire" The Reception of the Great Dictator in West Germany, 1952-1973
Peter Krämer
Iluminace 2008, 20(1):51-67
Text sleduje pomocí diskurzivní analýzy proměnu reakce západoněmeckého tisku na Chaplinův film Diktátor v letech 1952-1973.
Čí je to Heimat? Estetika národnosti a politika místa v jazykových verzích filmu Jana (1935/36)
Whose Heimat Is It? National Aesthetics and the Politics of Place in the Language Versions of Jana (1935/36)
Kevin Johnson
Iluminace 2008, 20(1):69-83
Analýza dvou jazykových verzí - české a německé - filmu Jana z roku 1935 s důrazem na rozbor ikonografie, motivů a národnosti filmů. Recepce v tehdejším Československu a v Německu, ohlasy v tisku. Důvody vzniku vícejazyčných verzí filmů v 30. letech 20. stol. Odlišnosti a změny obou verzí: postavy, místo děje, herecké obsazení, hudba. Způsoby ovlivnění propagace a recepce obou filmů politickou situací a národním cítěním.
Na cestu kolem světa, nebo na výlet do Krče? Recepce filmových cestopisů Hanzelky a Zikmunda v 50. letech
Travelling round the World, or an Excursion to Krč? The Reception of Film Travelogues by Hanzelka and Zikmund during the 1950s
Pavel Skopal
Iluminace 2008, 20(1):85-125
Text nabízí dějiny recepce cestopisných dokumentů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda: Afrika I. - Z Maroka na Kilimandžáro, Afrika II. - Od rovníku ke Stolové hoře a Z Argentiny do Mexika.
Kino na vícero použití. Koncepce a reflexe kinokaváren jako tzv. kombinovaného typu provozu
Multi-Purpose Cinema. Conceptions and Reflections of Cinema Cafés as a so-called Combinated Type of Venture
Lucie Česálková
Iluminace 2008, 20(1):127-145
Autorka článku zkoumala pomocí dotazníků i rozhovorů a na pozadí rekonstrukce projektu a realizace kinokavárny v Pardubicích, jakým způsobem vnímali a užívali tento prostor návštěvníci v 80. letech a na počátku 90. let 20. století.
Články
Divadlo a kino. Úvod ke studii Jiřího Hilmery
Theatre and Cinema. Introduction to a Study by Jiří Hilmera
Ivan Klimeš
Iluminace 2008, 20(1):5-6
Úvod k následující studii seznamuje se vzájemným vztahem divadla a kina jako dvou institucí zábavní a umělecké kultury.
Promítání ve Stavovském divadle (1907-1918)
Screening in the Estates Theatre (1907-1918)
Jiří Hilmera
Iluminace 2008, 20(1):7-12
Autor připomíná filmové projekce ve Stavovském divadle ještě před založením prvního stáleho kina v Praze.
Edice a materiály
Sociologie města a filmu. Inocenc Arnošt Bláha a jeho role ve výzkumu Brna po druhé světové válce
Urban and Film Sociology. Inocenc Arnošt Bláha and His Role in the Survey of Brno after Second World War
Dušan Janák, Olga Buchtíková
Iluminace 2008, 20(1):161-178
Studie je věnována zakladateli sociologie v Československu - Inocenci Arnoštu Bláhovi a jeho dílu. Nejprve představuje sociologický výzkum města Brna s celou jeho problematikou, jak se vyvíjela v průběhu Bláhovy vědecké činnosti, dále se článek věnuje i jeho sociologickému zájmu o film v dobovém kontextu.
Dotazníky Sociologického výzkumu města Brna (1947)
Questionnaires Compiled by the Brno Sociological Research Team (1947)
Olga Buchtíková
Iluminace 2008, 20(1):179-194
Editované dokumenty jsou příkladem dvou typů dotazníku - žákovského a dospělého, kterých bylo použito v rámci Socilogického výzkumu města Brna.
Rozhovory
Města, kina a diváci. O dějinách recepce, lokálním výzkumu a multikinech. Rozhovor s Markem Jancovichem
Cities, cinemas and audiences. On the history of reception, local research and multiplexes. Interview with Mark Jancovich
Pavel Skopal, Petr Szczepanik
Iluminace 2008, 20(1):147-159
Rozhovor s Markem Jancovichem se věnuje problémům recepčních studií a výzkumu publika a jejich metodologii.
Obzor
Zvukový dokument v práci Národního filmového archivu
Sound documentary in the work of the National Film Archive
Eva Strusková
Iluminace 2008, 20(1):200-203
Informace o novém archivním celku - sbírce zvukových dokumentů, která začala vznikat v Národním filmovém archivu v r. 1996. Současně se vznikem sbírky přijal NFA program zvukové dokumentace a orální historie. Koncept navázal na tradici natáčení zvukových záznamů v pražské filmotéce a NFA tak akceptoval využité zvukové dokumentace v práci filmových historiků a archivářů. Článek se kromě obsahu sbírky zabývá také jejími autory.
Mezi metodou a oborem. Orální historie a bádání o soudobých dějinách
Between Method and Field of Study. Oral History and Research on Contemporary History
Pavel Mücke
Iluminace 2008, 20(1):204-207
Cílem příspěvku je krátce seznámit čtenáře s relativně novým fenoménem bádání o soudobých dějinách - s orální historií.
Ad fontes
Sdružení kinomajitelů Biografia a.s. v Praze (1919/1920-1930)
Cinema Owners Association Biografia a.s. in Prague (1919/1920-1930)
Tomáš Lachman
Iluminace 2008, 20(1):195-197
Historie firmy Biografia a.s. v Praze v letech 1919-1930, její vznik a charakteristika podnikání.
Kinematografické družstvo v Praze s.r.o. (1917-1929)
Tomáš Lachman
Iluminace 2008, 20(1):198-199
Vznik a historie firmy Kinematografické družstvo v Praze s.r.o. a její činnost v letech 1917-1929. Dochované materiály o společnosti.
Příloha
Lived Experiences of the "Enlightened City" (1925-1975). A Large Scale Oral History Project on Cinema-going in Flanders (Belgium)
Philippe Meers, Daniël Biltereyst, Lies Van de Vijver
Iluminace 2008, 20(1):208-214
Informace o výzkumném projektu s názvem "The Enlightened City" (Osvícené město), který se zaměřil na historii filmových představení a význam filmových projekcí pro diváky v regionu belgických Flander v letech 1925-1975. Projekt se skládá ze tři částí. Článek informuje převážně o důvodech vzniku projektu a zaměřuje se na jeho třetí část, kde byla použita jako hlavní metoda výzkumu orální historie.
Swingová mládež a okupační moc v protektorátu Čechy a Morava
Swing Youth and the Occupation Power in the Protectorate of Bohemia and Moravia
Petr Koura
Iluminace 2008, 20(1):215-218
Cílem projektu ve formě disertační práce je představit dosud opomíjený kulturně-společenský fenomén protektorátních dějin - swingovou mládež, která se v době druhé světové války hlásila k americké kultuře a svobodnému životnímu stylu. Struktura disertační práce a prameny pro výzkum.